سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: عزیزالله حمیدنژاد که آخرین بار روی صندلی کارگردانی «آناهیتا» نشسته بود، پس از ۸ سال دوباره پشت دوربین رفت و این بار مجموعه‌ای از قصه‌های زندگی مردم عادی را در قالب «چرخ فلک» برای تلویزیون ساخت.

امیر آقایی در یکی از قسمت‌های «چرخ فلک»  به نقش مرد افغان ظاهر شده است.

فيلمساز 57ساله و خالق «هور در آتش»، «شكوفه‌هاي سنگي» و «اشك سرما» همراه بهرام عظيم‌پور و احسان عبدي‌پور، گروه كارگرداني سريال 28قسمتي چرخ فلك را تشكيل مي‌دهند. به بهانه پخش اين مجموعه از شبكه يك، با حميدنژاد به گفت‌وگو نشستيم.

  • چرخ فلك چه ويژگي‌هايي داشت كه در توليد آن همكاري كرديد؟

پروژه از اين جهت برايم جذابيت داشت كه مي‌توانستم به قصه‌هاي اجتماعي ورود كنم و اين يك نوع انگيزه براي كار در من ايجاد مي‌كرد، ضمن اينكه ساختن قصه‌هاي اپيزوديك به‌نظرم از سخت‌ترين روش‌هاي توليد سريال است. اين نوع كار ما را با بازيگران زيادي رو‌به‌رو مي‌كند كه بايد در 15روز براي توليد يك قسمت 80دقيقه‌اي با آنها آشنا شويم و كار را ضبط كنيم. اين يك آزمون قابل‌توجه براي من بود كه سعي كردم با توجه به امكانات محدود و بهره‌بردن از توان بالقوه افراد تلويزيوني و سينمايي، به كيفيت مطلوب و استانداردسازي سريال‌سازي برسم.

  • به‌نظر مي‌رسد داستان‌هاي مجموعه هم مردمي‌تر از ديگر سريال‌هاست.

قصه‌هاي چرخ فلك از دل قصه‌هاي مردم جامعه بيرون آمده است. وقتي طرح اوليه اپيزودها آماده بود، قصه‌ها فكرم را مشغول كرد و بعد از پشت سر گذاشتن پيش‌توليد، نوبت مرحله آماده‌سازي فيلمنامه رسيد. تمام تلاش ما اين بود كه لحن، رنگ و لعاب لازم را به‌عنوان كارگردان به اپيزودها بدهم.

ويژگي اصلي چرخ فلك اين است كه قصه‌ها از دل مردم برآمده و با اعمال آنها عجين شده است. اين ويژگي را كمتر در سريال‌ها مي‌بينيم و متأسفانه در مجموعه‌هاي نمايشي به حيطه اجتماعي كمتر ورود كرده‌اند. اميدوارم در پخش سريال هم تلويزيون دست‌ودل‌بازي كند و حساسيت زيادي نشان ندهد تا چرخ فلك باب ورود كارگردانان به حوزه‌هاي اجتماعي باشد.

  • شما با 2كارگردان ديگر در اين پروژه همكاري كرديد. انتخاب فيلمنامه‌ها چطور بود؟

انتخاب اپيزودها دست خودم نبود و تقسيم‌بندي توليد به‌صورت زوج و فرد بود. من بخش فرد را انجام دادم. اين نوع كار كردن با توجه به موضوع اجتماعي داستان‌ها و اپيزوديك بودن سريال، يك نوع خطر براي هر كارگردان است و البته من اين خطر كردن را دوست دارم.

  • آيا سر صحنه و در هر قسمت با كارگردان‌ها تعامل هم داشتيد؟

با عظيم‌پور قبل از توليد جلسه‌هاي زيادي داشتيم و سعي بر اين بود كه شيوه و روش‌ها را يكسان كنيم. البته اين به كارگرداني مربوط نمي‌شود چرا كه هر كارگرداني روش و شيوه سريال‌سازي خودش را دارد. تلاش بر اين بود كه فضا ازجمله طراحي صحنه و لباس و چهره‌پردازي به هم نزديك شود و به يك اشتراك برسيم. گرچه در توليد، هر كارگردان مستقل كار مي‌كرد و عوامل توليد هم متفاوت بودند.

  • انتخاب بازيگران در هر قسمت چگونه اتفاق مي‌افتاد؟

با توجه به شناختي كه از بازيگران داشتيم و با توجه به فضا و اتمسفر موجود در قصه‌هاي هر قسمت، سراغ انتخاب بازيگران رفتيم و در قسمت‌هاي مختلف سريال بازيگران زيادي همكاري داشتند. بسياري از بازيگران چرخ فلك جزو چهره‌هاي توانا و كاربلد سينما و تلويزيون هستند.

  • هنوز دغدغه سينما دارم

عزيزالله حميدنژاد كه همچنان با هور در آتش و اشك سرما جزو چهره‌هاي دوست‌داشتني سينماست، درباره دوري خود از سينما مي‌گويد: «چند فيلمنامه سينمايي براي كارگرداني آماده كرده‌ام و اميدوارم با ايجاد شرايط مناسب، بتوانم يكي از آنها را به مرحله توليد برسانم. دغدغه من هميشه سينماست و اين حوزه را دوست دارم اما به هر قيمتي نمي‌توانم فيلم بسازم. بايد به مخاطب و انديشه و افكار مخاطبان احترام بگذاريم.»

کد خبر 341320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha